kalorycznosc owocow

Niedawno pisaliśmy o kaloryczności warzyw. Dzisiaj poruszymy temat pokrewnych im owoców, które choć niewątpliwie potrafią być zdrowe i stanowić optymalne uzupełnienie naszej diety, to część z nich, spożywana w większych ilościach, potrafi stanowić prawdziwą bombę kaloryczną w ładnym i niepozornym opakowaniu.

 

Jak to jest z kaloriami w owocach?

Opinie na temat owoców są wyjątkowo mocno podzielone. Sporo się słyszy o ich zbawiennym wpływie na organizm oraz konieczności jak najczęstszego ich spożywania, jeżeli chcemy, by nasz organizm optymalnie funkcjonował, zaś z drugiej strony, równie dużo informacji można odnaleźć na temat ich wad – zawartości cukru czy pobudzania apetytu.

owoce jako przekaski

Jak zatem na nie patrzeć?
Jak na wszystko inne – z umiarem.

Owoce istotnie stanowią ważną część diety, gdyż dostarczają organizmowi sporą dawkę rozmaitych mikroelementów oraz minerałów, jednakże poszczególne z nich rzeczywiście cechują się kalorycznością oraz niemałym indeksem glikemicznym.

 

Banany – Są one jednym z najpopularniejszych, a zarazem najbardziej kalorycznych owoców. Każdy gram dojrzałego banana to niemal jedna kaloria, co oznacza, że pojedynczy dojrzały owoc będzie posiadać ich około 150-200. Jakby tego było mało, ich indeks glikemiczny przyczynia się do tego, że zawarty w nich cukier trawiony jest w szybszym tempie, przez co większa ilość kalorii ulega transformacji w odkładany tłuszcz.

Indeks glikemiczny – o co właściwie się rozchodzi?
Im wyższe IG, tym szybsze trawienie cukrów przez organizm. Jest to równoznaczne z wyrzutem insuliny oraz nagły wzrost stężenia glukozy, z którą organizm nie ma za bardzo co zrobić, a zatem jest ona odkładana jako tłuszcz.

Awokado – 160 kalorii / 100 gram.

Winogrona – Każde spożyte 100 gram winogron przekłada się na przyswojenie 70 kalorii.

Mango – 68 kalorii / 100 gram.

Czereśnie – 61 kalorii / 100 gram.

Aronia/kiwi/gruszka – 52-60 kalorii / 100 gram.

Arbuzy/Melony – o ile tutaj zawartość kalorii jest mniejsza, bo wynosi około 35 kalorii na każde 100 gram, to są to owoce cechujące się wysokim IG (Indeks glikemiczny), a zatem w przypadku podjęcia decyzji o zrzuceniu boczków, lepiej się wystrzegać spożywania ich w pokaźnych porcjach.

 

Kaloryczność owoców suszonych

Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że stanowią one niskokaloryczną przekąskę – nic bardziej mylnego. O ile niewątpliwie cechują się przyjemnym dla podniebienia smakiem, to daleko im do możliwości uzyskania takiego miana.

Suszone śliwki/daktyle/morele/figi – koło 300 kalorii na każde 100 gram.

 

Kalorie w pestkach oraz orzechachpestki-przekaska

Co prawda trudno uznać je za owoce, jednakże podobnie jak one, cieszą się powszechnym przekonaniem o swojej niskiej kaloryczności.

Prawda natomiast jest taka, iż są one jeszcze bardziej zdradzieckie…

Pestki dyni – 412 kalorii na każde 100 gram.

Orzechy laskowe – 630 kalorii / 100 gram

Orzechy włoskie – 654 kalorii / 100 gram

Orzechy arachidowe – 673 kalorii / 100 gram

 

Czy warto jeść owoce?

owoce w diecie

Oczywiście! Ważnym jest jednak to, by zachować umiar, a także to, by zdecydować się na te mniej kaloryczne, jak np. truskawki, maliny, poziomki, porzeczki, śliwki (28-33 kalorii/100gram).